Preview

Труды Института системного программирования РАН

Расширенный поиск

Автоматизация проверки UML диаграмм, созданных студентами

https://doi.org/10.15514/ISPRAS-2021-33(4)-1

Аннотация

Унифицированный язык моделирования (UML) является широко используемым стандартом для визуализации моделей в отрасли программного обеспечения. Следовательно, подготовка ИТ-специалистов включает в себя обучение моделированию. Исследования восприятия студентами UML-моделирования показывают, что обучение проходит довольно непросто. В данной статье представлено программное обеспечение для проверки диаграмм активности, классов и прецедентов по их представлению в формате XMI. Для достижения этой цели мы исследовали существующие методы и системы. Кроме того, мы проанализировали каталоги ошибок и модели студентов Пермского государственного университета, чтобы предложить классификацию ошибок и контрольный список, который представляет список необходимых проверок. В данной статье основное внимание уделяется проверке каждого типа диаграмм независимо друг от друга, без сохранения согласованности между различными моделями UML. Однако все эти модули проверки объединены в одну систему, которая позволяет проверить любой из исследованных типов диаграмм.

Ключевые слова


Об авторах

Татьяна Сергеевна ГАШЕВА
Пермский государственный национальный исследовательский университет
Россия

Студент бакалавриата



Дмитрий Игоревич ВЛАСОВ
Пермский государственный национальный исследовательский университет
Россия

Студент бакалавриата



Андрей Валерьевич ОТИНОВ
Пермский государственный национальный исследовательский университет
Россия

Студент



Наталья Николаевна ДАЦУН
Пермский государственный национальный исследовательский университет
Россия

Кандидат физико-математических наук, доцент, доцент кафедры математического обеспечения вычислительных систем



Список литературы

1. Unified Modeling Language 2.5.1. (2017). Object Management Group, Available at: https://www.omg.org/spec/UML/About-UML/, accessed 03.09.2021.

2. Boberic D., Tesendic D. Experience in Teaching OOAD to Various Students. Informatics in Education, vol. 12, 2013, pp. 43-58.

3. Koznov D.V. Methodology and tools for domain-specific modeling. Doctor Degree thesis. Saint-Petersburg, 2016, 430 p. (in Russian) / Кознов Д.В. Методология и инструментарий предметно-ориентированного моделирования. Диссертация доктора технических наук. СПб., 2016 г., 430 стр.

4. Baresi L., Morzenti A. et al. A logic-based approach for the verification of UML timed models. ACM Transactions on Software Engineering and Methodology, vol. 26, issue 2, article no. A7.

5. Daw Z., Mangino J., Cleaveland R. UML-VT: A Formal Verification Environment for UML Activity Diagrams. In Proceedings of the MoDELS 2015 Demo and Poster Session co-located with ACM/IEEE 18th International Conference on Model Driven Engineering Languages and Systems (MoDELS 2015), 2015, pp. 48-51.

6. Bourque P., Dupuis R. et al. Guide to the software engineering body of knowledge. IEEE Software, vol. 16, no. 6, 1999, pp. 35-44.

7. Object Management Group. MDA Guide revision 2.0. 2014, Available at: https://www.omg.org/cgi-bin/doc?ormsc/14-06-01, accessed 03.09.2021.

8. Reuter R., Stark T. et al. Insights in Students’ Problems during UML Modeling. In Proc. of the IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), 2020, pp. 592-600.

9. Matyokurehwa K., Makoni K.T. Students' Perceptions in Software Modelling Using UML in Undergraduate Software Engineering Projects. International Journal of Information and Communication Technology Education, vol. 15, no. 4, 2019, article no. 2.

10. Object Management Group. XML Metadata Interchange (XMI) Specification 2.5.1. 2015. Available at: https://www.omg.org/spec/XMI/2.5.1/PDF, accessed 03.09.2021.

11. Lima V., Talhi C. et al. Formal Verification and Validation of UML 2.0 Sequence Diagrams using Source and Destination of Messages. Electronic Notes in Theoretical Computer Science, vol. 254, 2009, pp. 143-160.

12. Chren S., Buhnova B. et al. Mistakes in UML Diagrams: Analysis of Student Projects in a Software Engineering Course. In Proc. of the IEEE/ACM 41st International Conference on Software Engineering: Software Engineering Education and Training (ICSE-SEET), 2019, pp. 100-109.

13. Fernández-Sáez A.M., Caivano D. et al. On the use of UML documentation in software maintenance: Results from a survey in industry. In Proc. of the ACM/IEEE 18th International Conference on Model Driven Engineering Languages and Systems (MODELS), 2015, pp. 292-301.

14. Chytalová K. Catalog of errors in UML diagrams PB007 - software engineering I. Lasaris Lab, Faculty of Informatics, Masaryk University, 2018, Available at: https://drive.google.com/file/d/1J3_Ueb4E2YdAZjksryC4-F123Xqmyhkm/view, accessed 03.09.2021 (in Czech).

15. Bolloju N., Leung F.S.K. Assisting novice analysts in developing quality conceptual models with UML. Communications of the ACM, vol. 49, no. 7, 2006, pp. 108-112.

16. Delgado A., Dias A., and Brito e Abreu F. Verification and Validation of UML Diagrams using Checklists. Available at: https://moodle.fct.unl.pt/pluginfile.php/22771/mod_folder/content/0/ArtigoGrupoB.pdf?forcedownload=1, accessed 03.09.2021.

17. Sabaliauskaite G., Matsukawa F. et al. An experimental comparison of checklist-based reading and perspective-based reading for UML design document inspection. In Proc. of the International Symposium on Empirical Software Engineering, 2002, pp. 148-157.

18. Rafe V., Rahmani A.T. Formal Analysis of Workflows Using UML 2.0 Activities and Graph Transformation Systems. Lecture Notes in Computer Science, vol. 5160, 2008, pp. 305-318.

19. Jensen K. A brief introduction to coloured Petri Nets. in Lecture Notes in Computer Science, vol. 1217, Berlin, 1997, pp. 203-208.

20. IEEE 1044-2009 - IEEE Standard Classification for Software Anomalies. 2010, 23 p.

21. FOAM. Available at: https://openfoam.org/, accessed 03.09.2021.

22. Rational Rose. Available at: https://www.ibm.com/software/developer/rosexde/, accessed 03.09.2021.

23. UML-VT. Available at: http://www.cs.umd.edu/~rance/projects/uml-vt/, accessed 03.09.2021.

24. Woflan. Available at: https://www.win.tue.nl/woflan/doku.php/, accessed 03.09.2021.

25. Mokhati F., Gagnon P., Badri M. Verifying UML Diagrams with Model Checking: A Rewriting Logic Based Approach. In Proc. of the Seventh International Conference on Quality Software (QSIC 2007), 2007, pp. 356-362.

26. Cabot J., Claris'o R., Riera D. Verification of UML/OCL Class Diagrams using Constraint Programming. In Proc. of the IEEE International Conference on Software Testing Verification and Validation Workshop, 2008, pp. 73-80.

27. Dresden OCL. (2016), Available at: https://github.com/dresden-ocl/dresdenocl, accessed 03.09.2021.

28. GenMyModel. Available at: https://www.genmymodel.com/, accessed 03.09.2021.

29. Conradi R., Mohagheghi P. et al. Object-Oriented Reading Techniques for Inspection of UML Models – An Industrial Experiment. Lecture Notes in Computer Science, vol. 2743, 2003, pp. 483-500.

30. Kösters G., Six H., Winter M. Validation and Verification of Use Cases and Class Models. Available at: https://www.researchgate.net/publication/2330184_Validation_and_Verification_of_Use_Cases_and_Class_Models, accessed 03.09.2021.

31. Вaresi L., M. Pezzè. On Formalizing UML with High-Level Petri Nets. Lecture Notes in Computer Science, vol. 2001, 2001, pp. 276-304.

32. Araujo J., A. Moreira. Integrating UML Activity Diagrams with Temporal Logic Expressions. In Proc. of the 10th International Workshop on Exploring Modeling Methods for Systems Analysis and Design (EMMSAD'05), 2005, pp. 91-98.


Рецензия

Для цитирования:


ГАШЕВА Т.С., ВЛАСОВ Д.И., ОТИНОВ А.В., ДАЦУН Н.Н. Автоматизация проверки UML диаграмм, созданных студентами. Труды Института системного программирования РАН. 2021;33(4):7-18. https://doi.org/10.15514/ISPRAS-2021-33(4)-1

For citation:


GASHEVA T.S., VLASOV D.I., OTINOV A.V., DATSUN N.N. Validation Automation of UML Diagrams Created by Students. Proceedings of the Institute for System Programming of the RAS (Proceedings of ISP RAS). 2021;33(4):7-18. https://doi.org/10.15514/ISPRAS-2021-33(4)-1



Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2079-8156 (Print)
ISSN 2220-6426 (Online)